lördag 24 november 2012

2008 La Turque

Ännu ett privilegium att få ett smakprov v ett stort vin. Guigal's LaLaLa viner har jag bara fått läsa om tidigare. La Turque är bara en hektar stor vingård i de branta sluttningarna i Cote-Rotie, på Brune sidan. Skördeuttaget ska visst ligga på 35 hl/ha, och vinet har legat hela 42 månader på fat. Övervägande Syrah ( 93% ) och sen en liten del av Viogner ( 7% ).

Efter 2,5 timme i karaff så slår doften stort mot näsan. Galet mycket med nymald svartpeppar. Jag hittar lite nejlikor också som för tankarna till jul. Doften är stor och djup. Tonerna går åt det mörk/röda hållet. Mörka hallon, björnbär och plommon. Över fruktlompotten svävar en läcker blommighet. Jag tycker också mig känna nysågat damm av ek. Jag hittar inget av charkerureier och rökt korv som jag trodde skulle finnas där.
I munnen är vinet stort och frukten är tät. Det som slår mig direkt är balansen. Allt känns i perfekt harmoni. Frukten, syran, alkoholen, eken och t.o.m de tätt inbakade tanninerna. Det hela gör det enormt drickvänligt men med en sådan härligt tät dyr frukt. Eftersmaken ligger kvar lääänge, och man vill bara ha mer när den lämnar munnen.

Jag får ett smakprov till. Då har vinet varit i 8 timmar på karaff. Nu är svartpepparn nertonad och en ljuvlig sötma har klivit fram. Lite babyhull. I munnen har vinet inte ändrats något, det är fortfarande sjukt gott i sin perfekta balans.



2 kommentarer:

Ulrik sa...

Och då är det ändå en svag årgång...

Har bara provat 2002 av ett La-la, och det var inte lika imponerande som det du beskriver. En 2005 med lite mognad, undrar hur bra en sådan är?

Micke sa...

Hej Ulrik
Ett LaLaLa-vin med mognad vore en häftig upplevelse.
Hur svag var egentligen 2008?
Vilket av vinerna var det du provade, och vad skiljer dem egentligen åt karaktärsmässigt ?