lördag 17 november 2012

2000 Conteisa A. Gaja

Igår fick jag ett smakprov av Angelo Gaja's Conteisa. Vinet hade tolv års mognad på nacken. Jag ser det som en ynnest varje gång jag får någon av Gaja's Barolo /barbaresco viner i glaset.
Vinet fick stå i 1,5 timme i glaset efter öppnandet. Doften är djup och komplex. Klassiska nebbiolo toner släpps loss. Tydlig målarlåda, lite aceton, fin tjära, de vackraste rosorna att dofta på och så massor med färsk svart tryffel. I munnen är vinet elegant men med en fantastisk underliggande kraft som får vinet att ligga kvar länge i munnen. Mina vänner som inte har provat Barolo så ofta men vet prislappen på flaskan blir först besvikna på lättheten. De tror oftast att dyrt vin ska vara en käftsmäll av kompakt frukt. Jag älskar elegansen och den läskande känslan. För läskande är det, med sin höga syra. Tanninerna är lena och bär vinet rakryggad. Perfekt att dricka nu, men klarar många år till på rygg. Smaktonerna går åt mosade körsbär, små söta röda bär, lite läder, rosblad och skitsnygg dyr ek. Sa jag att avslutet är långt och sanslöst gott?

Inga kommentarer: