tisdag 10 juli 2012

2009 Walter Hansel North Slope Pinot Noir

Förra årgången av det här vinet skakde om mig rejält. Shit va bra det var. Frågan är om det är lika bra denna gång.

"Tala om hantverksmässig vinproduktion! Walter Hansel Winery i Russian Valley, Sonoma, California är extremt i det avseendet. Walter Hansel älskade bourgogne och 1978 planterade han 250 plantor pinot noir och chardonnay med avsikt att göra världens bästa vin. Numera driver sonen Steve vineriet, med samma vision som pappan. Lågt skördeuttag är grundregeln –
högst ett ton per hektar. Skörden är manuell och man bokstavligen plockar druvor i nio (!) skördeomgångar. Ny rensning äger rum i vineriet. Naturlig jäst, minimal filtrering. Lagringsfaten väljs speciellt för varje årgång, aldrig nya. Det blir boutiquevolymer, men vilka chardonnayviner!
Och viken pinot noir!"

Doften är lika grym som jag minns den. Visst är det tydligt att vi har amerikansk pino i glaset, men så gott det är. Toner av söt mogen mango, papaya, jordgubbar, kokos och hallongrädde.
Smaken är sensuell, köttig, syrlig och fräsch men ändå med söta vaniljfat. Inslag av jordgubb, hallon, körsbär och vinbär. Den gula exotiska frukten hänger med i smaken och i avslutet finns lite inslag av grön beska, som får mig att tänka på stjälkselleri och ruccola. Något som jag inte minns från tidigare. Efterhand blir syrorna till underbara clementiner.

Jodå, det är ett ruskigt gott vin, en av mina favvo Cali Pino.

SB : r.s
Pris : 329:-

Inga kommentarer: