torsdag 28 juni 2012

2009 Guigal CdR

Att då och då prova de gamla trotjänarna är alltid roligt. I bra årgångar kan dessa vara fina upplevelser. I källaren ligger en handfull 07 av detta vin, de ska få sällskap av några 09:or också.
Nu när jag går in i sommaren blir det mindre plats för dyra viner och mer plats för lite enkla vardagsvin. Skönt att det inte behöver vara tok seriöst hela tiden.

I Guigals 09:a finns en doft av blåbär, björnbär, viol och örter. Vrid ett par varv med pepparkvarnen och du har doften komplett. Precis som jag förväntat mig och det jag vill ha av vinet. I munnen är vinet som vanligt rejält friskt, men med årgångens lite fläskiga hull också. Inslag av blåbär, björnbär, vinbär, viol, fat, lite choklad faktiskt och en knippe örter. Fräscht avslut som lämnar lite metallisk eftersmak.

Bra gjort, men jag för mig är Jaboulet CdR ett strå vassare i denna årgång.

SB : 2011
Pris : 99:-

Inga kommentarer: