lördag 23 juni 2012

2008 Roagna Dolcetto D' Alba

Roagna är oerhört spännande. Av alla deras viner som jag provat så har varenda en fallit mig i smaken.
Till midsommar maten gör sig vin inte bra, men till dagen efter sitter deras Dolcetto som en smäck.

Doften är läckert skitig med stallbacke, hästgödsel och animaliskt. Här finns körsbär, hallon och svarta vinbär, men också tobaksblad. Det här tilltalar mig något enormt. Det har karaktär och är personligt. I smaken är vinet friskt med sin höga syra. Det är mustigt men lätt att dricka och har behagliga 12,5%. Det animaliska känns igen och lägg till lite gammalt läder på det. Bären är svarta körsbär, biggaråer, björnbär och i avslutet sjunger det med röda frukt av hallon, jordgubb och lingon.

Ett kanon läckert vin om man gillar salivspottande syra och hästgödsel. Det gör jag. Endast sex flaskor kvar tyvärr.

SB : 731430
Pris : 137:-

2 kommentarer:

E sa...

Hejsan!

Jag gillar verkligen din blogg stark och undrar om du har någon mailadress som man kan nå dig på? Tack för en bra och läsvärd blogg!

Vänliga hälsningar E

Micke sa...

Hej E
Tack så mycket för din uppmuntran. Om du vill slänga iväg ett mail kan du göra det till:
mikael_ekberg@telia.com

Sköt om dig