söndag 3 juni 2012

2004 Chateau Musar

Det senaste tiden har varit en berg-o-dal bana, med festligheter och tråkigheter. Bland det roligaste var ändå några dagar i Alba tillsammans med min fru. Jag bestämde mig innan resan att det fick bli en resa att njuta och lära känna området. Två vingårdsbesök var inbokade, ett hos Angelo Gaja och ett hos Braida. Båda var helt magiska. Inga anteckningar fördes utan det var hjärta och känsla som fick styra. Möjligtvis kommer en bloggpost med en serie bilder inom kort.

Nåväl vi lyckades ta oss ut till landet i helgen och under en kall och regnig lördag så passade jag på att öppna en tidigare present, Chateau Musar. Det var år och dar sen jag provade vinet sist. Om jag inte minns fel så var det årgång 1998. Detta kultvin från Libanon som blev exceptionellt bra 1988. Jag har inte haft förmånen att prova den årgången, men har fått berättat för mig hur galet bra det var för sitt pris. En av mina vänner drack sin sista flaska 2008 tillsammans med sin son som då fyllde 20 år. Det var fortfarande vid full vigör och fantastiskt gott.

Sommaren 2004 var varm och utan regn i Libanon. Varje år får året avspegla sig i vinet. Druvorna skördades med blandad mognad. Blandningen består av Cabernet Sauvignon, Cinsault och Garignan.

Doften är rätt snygg med sina volatila drag och inslag av fat, torkade körsbär, torkade jordgubbar, torra örter och läder. I munnen får jag ett friskt och medelfylligt vin med syrlig, kryddig frukt och viss stramhet. Åter igen är det väldigt tydligt på torkade bär och frukter, även fat och läder går igen. I avslutet får fångar jag upp torkade cigarrer.

Helt ok vin, men ett återbesök vart femte år räcker. Mest för nostalgins skull.

SB : 7463
Pris : 269:-

3 kommentarer:

Joakim sa...

Helt rätt - 1988 var sanslöst bra! Jag kommer ihåg att jag m fl åkte runt på systembolaget runt om i Stockholm när den började ta slut...:-) Tyvärr inga flaskor kvar.

/Joakim

Micke sa...

Hehehehe man gick man ur huse alltså. :-) Sist jag hörde om nåt liknande var det för Alain Graillot's Crozes-Hermitage. När var det du korka din sista 88:a och var den bra?
Mvh

CDn sa...

Jag har en -98 kvar i källaren och den är till salu...Såg att dagsnoteringen i US är ca 70 USD men .ex frakt och risk etc. cdn