söndag 13 maj 2012

2007 Rust en Vrede 1694

Andra sydafrikanska vinet på samma månad. Förundrans tider är inte förbi. Den här är dock flera klasser upp i pris jämfört med De Toren som jag provade i början av månaden. Rust en Vrede har varit en återkommande producent i mitt vinförråd. Alltid med bra resultat. Jag får även för mig att Rust en Vrede är lite oupptäckt för den stora allmänheten, men den är mer en känsla.
Just den här cuveen, 1694, är deras prestigevin. Blandningen är 56% Shiraz och 44% Cabernet Sauvignon. Vinet har lagrats i 18 månader på 75% franska och 25% amerikanska ekfat.

Stor och fruktig doft med mycket mörka bär, björnbär, blåbär, slånbär och en dos mörka hallon. Vid sidan av den mörka frukten finns gröna toner form av lite grön paprika, stjälkselleri och gräs. De nya faten lyser fram alldeles lagom och ger i från sig söt vanilj. Här finns inget spår av någon rökpelare.
I munnen får jag ett smakrikt och snyggt bygge. Frukten är packad av mörka bär. Blåbär, björnbär, mörka körsbär och syrliga mörka hallon. Även i smaken känns de rostade fattonerna tydligt, men på ett väldigt bra sätt. Av de 15% känns ingenting. Långt och fruktigt avslut. Det hela upplevs väldigt internationellt och just snyggt. Kanske lite för snyggt, det saknas lite personlighet. Missförstå mig inte, det är jätte gott vin och jag kan lätt dricka upp flaskan på egen hand.

SB : 70927
Pris : 799:-

Inga kommentarer: