tisdag 1 maj 2012

2007 De Toren Fusion V

Det blir inte så ofta längre att jag provar viner från Sydafrika. Det var mer förr, men efter ett tag blev jag mätt på all rök i dessa viner. Dock ska jag säga att de få jag provat på senare tid har tack och lov saknat bakelit tonerna.

Det här är åter igen ett vin från Stephans vinkyl. Vinet är en blend på 55% Cabernet Sauvignon, 15% Cabernet Franc, 15% Malbec, 10% Merlot och 5% Petit Verdot.

Mörk murrig doft med mörk frukt, grön paprika och kvistar från tomater. I munnen är vinet fruktigt med fyllig mustig frukt. Inslag av blåa plommon, svarta vinbär, bigarråer och tydliga fattoner i avslutet.
Andelen Cab. Franc är väldigt tydlig i doften och mindre tydlig i smaken. Jag har alltid haft lite svårt för dessa gröna toner, men önskar att jag ska lära mig att längta till dem.
Helt OK vin från Sydafrika som inte alls är speciellt rökig, ett plustecken.

SB : 71539:-
Pris : 249:-

Inga kommentarer: