tisdag 8 maj 2012

2006 Hermitage Farconnet J.L. Chave Seletion

Det här vinet släpptes i augusti 2009 och druvorna kommer från Chaves vänner och grannar, vilka då resulterar i hans billigare serie Selection. Jag har länge tvekat på när korken ska dras ur detta Syrah vin. Jag vet inte om det stämmer med att viner av Syrah hamnar i en "tunnel" under en period i flaskmognaden. Hur känner man det när man provar vinet? Fast ju mer jag smakar och tänker på vinet desto mer övertygad blir jag att det är något knas med flaskan.

Doften har en faktiskt en väldigt trevlig uppenbarelse. Här finns en djup, solvarm och mörkröd frukt. Mörka hallon, grillkol och lite gröna toner som påminner om blekselleri. Det som stör mig är de ganska tunga alkoholångorna.
I munnen är vinet fyllt med rejält frisk och livlig syra, på gränsen vad munnen klarar av. Bärinslagen blir därför lingon, tranbär, röda vinbär, syrliga körsbär och syrliga vildhallon. Här finns ändå lite annat också som lite järn och blod.

Nej det hör var inte gott just nu. Visst är frukten ren och snygg, men det räcker inte till att fylla ut syran. Doften är ändå riktigt trevlig när alkoholen vädrats ur lite. Frågar är om detta är symptomen av en tunnel eller bara hur vinet är? Jag låter nog nästa flaska få ligga ett antal år till, det är ju ingen mening att korka nu ändå.

SB : 75843 (2008)
Pris : 394:- (299:- 2006)

2 kommentarer:

Korkdragaren sa...

Låter precis ett tunnelbeteende med vass obalanserad syra och vek frukt.
Låt det bli minst 14 år gammalt så löser det sig nog. Alternativt lufta drygt en halv dag eller så.

Micke sa...

Tack Erza för bekräftelsen. Jag lyder ditt råd och glömmer andra flaskan till 2018-2020.
Ha det bäst!