måndag 12 mars 2012

2004 Angelo Gaja Sperss

Då och då får jag möjligheten att prova stora viner. Viner som gör en vinnörd knäsvag. Som får en att sucka av välbehag och nästan frambringa tårar.
Det här är ett sånt vin. Från den 12 ha stora vingården Sperss tas 94% nebbiolo och 6% barbera som fått vila 12 månader i barrigue och därefter 18 månader på stora botti.

Doften är stor. Redan innan näsan närmar sig glaskanten kan man känna dess inbjudande doft. Här snackar vi djup och komplex doft med inslag av de vackraste rosorna, tjärade reptampar, körsbär, lakrits, mineraler och parfym. I munnen är vinet stramt men ändå tillgängligt att dricka redan nu. Syran är frisk och läskande. Alkoholen är värmande närvarande. Frukten har inslag av körsbär, hallon, plommon, ceder, mineraler, söt piptobak, svart te, mörk bitter choklad och lite frisk mint. Avslutet är rent och galet långt med underbara ros/tryffel toner.

Jesus vad gott det är. Hoppas vi möts igen. Jag längtar redan.

SB : 90036 (2006:an)
Pris : 1395:-

3 kommentarer:

Fredrik sa...

Finns väl bara en sak att säga; grattis till uppelvelsen! :)

Det närmsta jag själv kommer vinet är nog detta inlägg...

Anonym sa...

Jaha får väl hoppas att det finns någon skvätt kvar när vi kommer upp kram pappa

Micke sa...

Tack Fredrik. Det här är långt över min plånbok, men oerhört roligt att få prova.

Bäste far, bättre än skvättar ska jag väl kunna erbjuda när vi ses igen :-)