onsdag 4 januari 2012

1999 Beaune Premier Cru Louis Jadot


I våras skapade det här vinet tumult när det släpptes. Mogen Bourgogne för en ingen peng alls. Sist jag provade den lät det så här. Den här gången är det min gode vän Agne som bjuder till glas.

Doften är härligt svettig med mognad, drag av blöt mossa, svettig strumpa, svamp, läder och mörka körsbär. I munnen ger vinet en mjuk smak och toner av mörka bär, övermogna jordgubbar, läder, undervegetation och soya. Visst, smaken är kanske inte vattentät hela vägen, men syran är fortfarande ok och på det hela taget är det ett jäkligt gott vin.

SB : slutsåld
Pris : 159:-

2 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Visst är det något visst med moget ;) Förlåtande på ett sätt som nytt inte är. Tyckte också att detta var ett ytterst trevligt vin, ok att det inte var varken stort eller riktigt "vattentätt" rakt igenom men för pengen är det riktigt schyst.

Synd att du inte kunde vara med i Feb, men nästa gång då j*vlar ;)

Ha ett gott nytt år

//David

Micke sa...

Kul att få prova mogna viner, när ens egna källare endast har 10 år på nacken. Ju mer jag provar mogna viner desto mer vill jag ha :-)
Det skulle vart jäkligt kul att vara med i feb, men det nya jobbet kräver lite tid i början. Räkna med mig nästa gång.
God fortsättning på det nya året David