lördag 3 december 2011

2007 Château d´Ampuis

Sååå läckert vin. Fantastisk doft fylld med dyr frukt. Faten är fenomenalt hanterade och ger ett lustfullt intryck. Massor med små röda söta bär, kola, mocca, blommor och orientaliska kryddor. Jag kommer på mig att stöna högt, ahhhhh. Smaken är supersnygg med stram röd frukt. Elegant, magisk balanserad och silkiga tanniner. En härlig känsla av dyr fatbehandling, inte en chans att förstå att frukten legat på nya fat i 38 månader! 3 år och 2 månader! Även i smaken hittar jag orientaliska kryddor, men även rött te och sandelträ. Låååååångt avslut som är så gott. Shit va bra det här är.

SB : 90432
Pris : 995:-

5 kommentarer:

Herren sa...

Det går bra nu...Kul att läsa om. Har aldrig provat men den är med på på mina önskelista. Ha det !

Anonym sa...

kan inte förstå att vinet legat på fat i över 30 mån, Det smakar sandelträ samt orinetaliska kryddor... Hallå men vart kommer dessa smaker ifrån om inte faten???????

Micke sa...

Herren - jag har haft tur. Det är tredje årgången jag provar :-) det har varit fantastiskt varje gång. Jag älskar det här vinet. Vi hörs

Anonym sa...

hade turen att få tag i tre flaskor men vet inte om det redan är dags att ge mig på en eller om man ska vänta

Micke sa...

Grattis till de tre flaskorna. Den är jätte god redan nu, men lär väl klara många, många år i källaren. Hur det ligger till med "tunnlar" vet jag inte.
Vh