torsdag 3 november 2011

2007 Vallado

Vanliga röda Douro viner har lockat mig tidigare. De är ofta mustiga och kryddiga. De visar ofta upp stor smakrikedom för en liten peng, ungefär som viner från Sydafrika. Fast i Portugal finns inte den där tydliga rökigheten som är så typisk för Sydafrika. Nu när jag provar Vallado så känner jag att jag saknar lätthet och friskhet. Min palett har tröttnat på den här typen av vin. Jag är ändå övertygad om att det finns ett tillfälle även för det här vinet för mig någon gång.

Nu känner jag en doft som är stor på fat, choklad, tobak, körsbär och mörka hallon. I munnen finns en sötfruktig smak med mörka körsbär, mörka plommon, björnbär och en hel del ekfat. Syran är inte i helt balans och gör smaken ganska vass. Avslutet är smakrikt och chokladigt.
Det blir lite för ointressant och faktiskt lite tråkigt att dricka, i min smak.

SB : 92143
Pris : 148:-

Inga kommentarer: