fredag 4 november 2011

1997 Monte Bello Ridge

Oj, vad jag har sett fram emot att få prova det här vinet. Det glaset som var mitt njöt jag av länge.
Ridge Vineyards klättring till att bli ett av världens främsta vinhus startade när Paul Draper rekryterades som vinmakare 1969. Då hade vingården och vineriet redan funnits i 80 år.Redan 1880 anlades vingården Monte Bello, högst upp i Santa Cruz Mountains, i otillgänglig natur några mil söder om San Francisco. Ridges toppvin är Monte Bello, just det cabernet sauvignon-baserade vin som Draper arbetade med när han ville utmana bordeauxvinerna.

Den första doften som möter mig är en créme av finaste och tjockaste cassis. Sen är det plommon, björnbär, bigaråer och dyr fatbehandling. Nog finns här också lite ceder, läder, mjölkchoklad och lite kaffe. Här finns också lite flyktiga toner av mint. I munnen är smaken balanserad om fräsch men med en enorm kraft. Den är inte alls på något sätt tjock och tung, utan väldigt behaglig att dricka med en frukt som fyller ut hela munnen. Tanninerna är snyggt inbakade in frukten. Stor på cassis, björnbär, lakrits och Valrhonachoklad. En liten grön ton anas från cabernet franc. Avslutet är fantastiskt, långt och fylld med renaste koncentratet av cassis. I avslutet finns också en muntorkande känsla och en hel del mineralitet.

Det här är syndigt, galet och sanslöst gott. Ett av årets godaste viner!

SB : ej tillgänglig
Pris : ca 1680:-

4 kommentarer:

Vintresserad sa...

Kul! Vi hade 1997 Rigde Monte Bello på en Bdx vs Cali-provning häromveckan efter att ha lokaliserat ett antal flaskor i Tyskland. Jag gillar verkligen 97 Monte Bello, faktisk min favorit i en tuff flight - synd bara att de skall vara så svåra att få tag på. Är detta en flaska som du/ni lagrat länge - eller inköp från annat håll? Har du provat andra årgångar? MVH - Vintresserad

Micke sa...

Kul att höra att den blev din favorit i en tuff flight. Den är makalös god. Det är min första årgång av Monte bello och jag fick faktiskt möjlighet att prova den på jobbet idag. Jag köpte den via Vinunic för 2 veckor sedan.
VH

Winepunker sa...

Jag her en del erfarenhet av Monte Bello, runt femton årgångar har jag haft förmånen att prova. Förutom 1978 (ett absolut vin) & 2000 är 1997 nog den bästa årgången jag hunnit med.
Kan tänka mig att den har en lång och intressant framtid, håller den ihop i sömmarna är den nog mer än magnifik om ytterligare fem/tio år.

Micke sa...

WP, intressant att höra om din erfarenhet med 97:an. Det lyfter min upplevelse än högre, med vetskapen att det är en av de bättre årgången för Monte Bello.
Den hade inte några mognadstoner ännu iallafall, så nog vore det galet kul att få prova den igen om 10 år.
VH