måndag 10 oktober 2011

Ornellaia på Fotografiska

Idag hölls en väldigt trevlig presentation och provning av Ornellaia's viner på Fotografiska Museet, allt proffsigt genomfört av Carovin. Under en timme fick vi lyssna på exportchefen Giovanni Mazzoni och chefs-agronomen Leonardo Raspini mycket intressanta berättelser om Ornellaia. Provingen var ståeende och vi fick våra glas serverandes genom Giovanni's lilla gest till serveringspersonalen. Kvällen löpte i en avslappnad stil och stämningen var på topp.

2009 Le Volte ( 32472, 159:- ) har en ganska dov doft med toner av mörka körsbär som blandas med lite röda bär också. Just ikväll tycker jag mig finna en ganska så dammig grusväg i doften också. I smaken är vinet läskande med snälla, men närvarande, tanniner. Sval frukt med syrliga körsbär och lite fat kan kännas. Även lite örter. Ett mycket trevligt vin som jag skrivit om förrut.


2009 Le Serre Nouve Dell´Ornellaia ( 90448, 395:- ) har en väldigt läcker, nyanserad och komplex doft med drag av ceder, blyerts, rostade fat, mocca och både mörka körsbär och små röda bär. Törs jag säga lite Bordeaux-lik? I smaken får jag ett vin med stor kropp och bra kraft. Djup god frukt med lite fattoner och rostade kaffebönor. Återigen lite ceder och en mix av mörka och röda bär. Finkorniga tanniner och ett långt och mycket gott avslut. Det här vinet är ruskigt bra och gott. Här blir det att köpa på sig några flaskor i november.


2008 Ornellaia ( 90449, 989:-) har en dov och oförlöst doft. Komplexa toner av cigarr, snygga fat och mörk frukt. En sovande baby. I smaken även det ett alldeles för ungt vin med unga tanniner och stor potential i frukten. Det är en slags kraft i smaken som imponerar och frukten känns silkeslen i alla finkorniga tanniner. Syrlig och finessrik med mörk frukt och rostade fat. Långt avslut som lockar till mer.


Tack Kristoff och Stephan för att jag fick möjlighet att vara med.


2 kommentarer:

Vintankar sa...

Trevlig läsning! Intressant att ta del av dina reflexioner om Ornellaias tre toppviner.
Fick du reda på något om hur druvsammansättningen skiljer sig åt mellan vinerna?
Le Volte 2009 har vi diskuterat i ett av dina tidigare inlägg.
Le Serre Nuove 2007 drack jag i Rom i våras och var riktigt lyrisk över.
Det blir att ställa sig i kön den dagen 09 släpps i Sverige. November om jag tolkar ditt inlägg rätt.

JC

Micke sa...

Ledsen för ett sent svar JC,
Druvmixen lyder:

Le Volte:
50%merlot,30%sangiovese,20cabernet sauvignon.

Le Serre Nouve:
54%merlot,31%cabernet sauvignon,5%cabernet franc,10%petit verdot.

Ornellaia:
54%cabernet sauvignon,27%merlot,16%cabernet franc,3%petit verdot.

Jo då, de bägge vinerna släpps tillfälligt 1 november. Le Serre Nuove är definitivt ett vin som jag ska försöka få tag i. Jag förstår att du blev lyrisk över 07:an, jag var nog lika exalterad över 09:an.
God jakt JC