söndag 30 oktober 2011

2006 Nittardi Chianti Classico Riserva

Lillebrorsan med familj kommer ner över helgen och vi får en härlig dag i stugan. Jag har länge längtat till en god Chianti med ren 06-frukt. Nu fick det bli läge. Nittardis historia sträcker sig ända tillbaka till 1100-talet, då dess försvarstorn -Nectar Dei omnämns för första gången i historieböckerna. På 1500-talet ägdes egendomen av konstnären och arkitekten Michelangelo Buonarroti. Han förstod även markens potential i att göra vin och lät plantera vinrankor där. Idag består Nittardi av totalt 12ha vinodling och de senaste 25 åren har ägarna renoverat i källaren och i vingårdarna.

Nittardi Chianti Classico Riserva sägs bara göras de år med de bästa väderförhållandena och bara de bästa sangiovesedruvorna från Nittardi Vigna Alte används, samt en liten (5%) andel merlot. Vinet ligger på franska barrique i 24 månader. Här har ägarna till sin hjälp enologen Carlo Ferrini för sin skapelse.

Doften är makalös god med ren, rik och djup frukt. Mörk mogen frukt med snygg fatbehandling som sänder iväg superläckra toner av nougat. Här finns också körsbär och plommon. Det här är precis vad jag hade längtat efter, och jag kommer på mig att näsan tillbringar mer tid i glaset än vad gommen får smaka. När det väl fyller min mun så är det med djup, komplex och dyr mogen frukt. Härlig balans med knäcksöta fat, bigaråer, plommon och mjölkchoklad. Avslutet är ruskigt gott och långt. Yes, mitt-i-prick för min smak.

SB : tyvärr slutsåld
Pris : 349:-

6 kommentarer:

Sarah sa...

Ibland finns det bara inget godare än en ren, druvtypisk Sangiovese grosso. Nittardi har ju dessutom samarbetat med Yoko Ono (!)

Micke sa...

Hej Sarah
Så sant som det är sagt. Riktigt bra och god sangiovese kan vara bland det bästa som finns att dricka. Jag tycker också att just 2006 frukten tilltalar mig och gärna när man provar Riservorna.
VH
Micke

Sarah sa...

2006 har en fantastisk frukt och just nu är de riktigt bra. Jag tror dock att många riservor kommer att kunna ligga ett tag och utveckla mognare toner.
Ang. vinkonst även utanpå flaskan borde ju just Nittardi lida svår prestationsångest med tanke på att de går i Michelangelo's fotspår.

Micke sa...

Sarah, jag blir ibland lite orolig för att vänta för länge med sangiovese. Min lilla erfarenhet har gett körsbärsliköriga viner, nästan port. Jag ger inte upp, utan fortsätter jaga god Chianti och lägger givetvis undan en o annan för framtiden. Det är bara så svårt att låta bli dom när de är så goda unga.
Ang konsten så håller jag med dig. Det lämnar lite förpliktelser att Michelangelo har bott där tidigare. Det är det som gör Toscana så spännande tycker jag. Förutom att det är galet vackert så finns en historik som vi inte kommer i närheten av här uppe.

Anonym sa...

Tack för senast! Det var verkligen ett fantastiskt vin. Hoppas få bjuda igen när ni kommer upp.

Hälsningar
Lilbrorsan

Micke sa...

Det ser jag verkligen fram emot, Fredrik. Vi tar det efter nyår :-)
Kram