torsdag 27 oktober 2011

2001 Baron de Ley Gran Reserva

Under första halvan av det här året blev jag nyfiken på att prova Rioja, och då framför allt årgång 2001. Rioja var lite av ett outforskat område för mig och i början av min utforskning blev jag kallad turistjävel och det ena och andra av mina vänner. Jag lät mig inte förskräckas utan var fast besluten att hitta det typiska för Rioja. Resultatet var av blandad kvalitet. Några var rejält träiga och andra helt förtjusande. När jag sedan även hade en herrmiddag med BOWB så skulle det visa sig att vi fick prova två stycken Riojor som blev en ögonöppnare även för mina vänner. Nu senast på provningen med Munskänkarna och Håkan Larsson så fick jag prova 01:an av Baron de Ley´s Gran Reserva och suget var tillbaka. Så pass mycket att jag beställde hem en flaska för att prova själv.

Doften är läckert mogen med hästläder, söta fat och en tjusig skogsmatta. Här finns också torkade kryddor, mörka bär och vanilj. Jag gillar det här och -Ja, det finns lite lätta dillchips här också, men de håller sig i schakt. I munnen är smaken silkeslen med toner av körsbär, vinbär, fat och vanilj, Här kommer skogsmattan igenom igen men nu är den också fylld med svamp. Medelfylligt och med en fräsch syra. Avslutet är läskande gott. Det som jag sa sist stämmer in ännu; det här vinet är förbannat behagligt att dricka.

SB : 87949 ( tillf. slut hos leverantör)
Pris : 180:-

Inga kommentarer: