torsdag 15 september 2011

2010 Stoneleigh Pinot Noir

Ska jag bara skriva om viner som jag älskar? Den frågan har diskuterats tidigare i bloggsfären. För min del är svaret att jag bloggar om dom vinerna jag dricker och provar helt enkelt. Jag är ingen vinjournalist och kommer aldrig så vara. Mitt stora intresse ligger helt på en hobbynivå. Därför kommer jag även att skriva om viner som jag tycker är dåliga, opersonliga eller liknande. Jag skriver även i min profil att för mig är själva vinupplevelsen viktig. Upplevelsen kan vara olika stor beroende på yttre och inre omständigheter. Som exempel kan en billig och blaskig rosé vara en hemsk upplevelse en kall och mörk vinterdag när t.o.m. sinnet är mörkt. Däremot kan den vara helt magiskt bra en varm och solig sommarkväll med brunbrända ben och fräknar i ansiktet. Av erfarehet är mina störta vinupplevelser komna av överraskning. När jag minst anar det, när jag inte har byggt någon förväntning, då, kan upplevelsen bli ett minne för livet.

Tyvärr är det här vinet inte en sådan upplevelse. För just ikväll så ger det mig kanska lite. Det känns slätstruket och mainstream. Visst finns här en inbjudande doft av mogna jordgubbar, lite vanilj och läder, men även en hel del kolatoner. I munnen är vinet slankt med en sötfruktig pinotkänsla. Frukten är silkeslen och sval. Bären är små, röda och söta, och dom simmar i vanilj.
Det är inget större fel på vinet, men heller ingen större upplevelse för mig. Å andra sidan är det kanske svårt att få något stort av en pino för 129:-.

SB : 16394
Pris : 129:-

Inga kommentarer: