tisdag 6 september 2011

2009 Montirius Vacqueyras Le Clos

I helgen som flöt förbi ute på landet med familjen, passade jag och dottern på och ge oss ut i skogen på svampjakt. Efter några timmars sökning var svampkorgen lagom fylld och vi förberedde oss för någon timmes rensning. Då finns det väl inget bättre än att dra korken ur en god flaska rödvin och råfyllt borsta sina jakttroféer. Jag har hört mycket gott om den här flaskan, både från min gode vän Patrik och här och där. I flaskan finns hälften Syrah och hälften Grenache, allt biodynamiskt odlat. Årgång 2009 ska vara riktigt bra i södra Rhone, kanske bättre än 07 t.o.m.?



Direkt ur glaset är doften stor, tät och murrig. Härliga toner av grillat kött, mosade hallon och blåbär förför doftcentrat. Här finns också den där sydfranska garrigue med sina vildvuxna rosmarin och timjaninslag. Jag får inte glömma att nämna all sötlakrits som omger frukten.
I munnen är frukten ung, fyllig nästan kompakt och sötfruktig. Den är dock inte slabbig utan tvärtom fräsch och balanserad med en viss eldighet. Tanninerna är finmaskiga och lena. Helt enkelt ett bra tryck i smaken. Tonerna går till viol och hallon/blåbär. Här finns också lite animaliska återkopplingar till grillat kött och franska örter. På slutet fylls vaniljen på och visst finns här också en underliggande mineralitet. 

Mums säger jag bara. Det här gillar jag. Tyvärr ryckte jag sista flaskan  på bolaget som ligger granne med jobbet. Ska se efter om det går att få tag i några flaskor till för vinterns kalla kvällar.

SB : 99578
Pris : 199:-

Inga kommentarer: