tisdag 9 augusti 2011

Semesterströssel



Min semester går in på sin tredje vecka och några viner har runnit ner genom strupen den senaste veckan. Återigen provade jag 2008 Roagna Dolcetto d´Alba, sist blev jag väldigt förstjust i vinet, som jag blev tipsad av Herren att prova. Ur doften strömmar klassiska körsbär och under det ligger en inbjudande matta av animaliska toner. Viol och läder sätter en extra piff på doften. I munnen, salivframkallande syror och snälla tanniner med toner av klassiska italienska körsbär och hallon. Ett riktigt fräscht vin med en härlig näsa och läskande smak.



2008 Roagna Dolcetto d´Alba, Piemonte, SB 73143, 137:-

Sen en återkommande favoritproducent hos mig. Det ska väl nämnas igen att det skiljer sig avsevärt mellan Charles billigare viner, som den här, och hans mer premium viner i fråga om djup och komplexitet. Chateau Smith har jag tidigare upplevt lite anonym och har väl serverat det när mina gäster inte bryr sig om vad som finns i gaset, så länge det bara är gott. Den här gången hade det hänt något tycker jag, eller också så var det bara ett träffsäkert humörsläge att dricka den. I det här glaset strömmar ljuva svartvinbärstoner upp, eller kanske till och med doften av kokande klappgröt. Jag hittar även lite hallon och små nyanser av peppar. I smaken dominerar svarta vinbär och det ger en mild fin ton ifrån sig. Ren och snygg stil med mjuka tanniner. Avslutet är inte alls långt men det lämnar goda efterdyningar av just svarta vinbär och det är väldigt gott just denna kväll.


2007 Chateau Smith Cabernet Sauvignon, Washington State, SB 71907, 174:-



En ny bekantskap för mig. Jag kommer på mig att det var ett tag sen jag provade något från Ribera del Duero. Här har vi Tempranillo från vinstockar med en ålder på mellan 6-100 år, gissningsvis står den största delen av vinet från de yngre stockarna. Stockarna ska visst växa i sex olika typer av jord. Vinet har fått vila i 11 månader på franska och amerikanska fat, där hälften var nya och hälften andraårsanvända.
I doften är frukten stor och mörk. Här blandas blåbär och körsbär med rostade fat och vanilj. Visst finns här också en hel del choklad och lite rökiga toner som jag förknippar med tonkaböna. Efter att vinet fått lufta sig lite i glaset så tittar en blandpåse av mörkröda och blåa bär fram tillsammans med en svag ton av tallbarr. I munnen är ter sig vinet väldigt fruktigt med mörk frukt, fräsch syra och stora bakomliggande tanniner. Blåbär är det som är allra tydligast för mig, men även en del vanilj från faten, som tillsammans bildar en god blåbärsdessert med vaniljssås. Avslutet är kryddigt och lite mustigt, vilket sammantaget gör det här vinet väldigt gott.


2007 Alconte, Ribera del Duero, Spanien, SB 71274, 149:-



2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja Chateau Smiths 2007 är riktigt fin, tycker den blir bättre för var gång jag dricker den. Sen ska ju 07 vara en riktigt bra årgång så det kanske hjälper till?

Går det att få tag i hans "premium" viner på något sett?
Privatimport?

/J

Micke sa...

Hej J
Premium vinerna brukar komma hit vid enstaka tillfällen och små upplagor via Klunk/Handpicked, då i restaurangsortimentet. Prata med dem så går det säkert att göra en privatimport då. Dem är värda att jaga rätt på. Lycka till.
Vh Micke