lördag 27 augusti 2011

Domaine Rivaton Rosé NV



Vilken fantastiskt sensommardag vi har haft idag. Klarblå himmel och 24 grader varmt. Detta lockar till att dra korken ( eller i detta fall öppna kapsylen) på en rosé. Jag får väl erkänna att det varit dåligt med den varan i sommar för egen del. Så bättre sent än aldrig heter det väl. Den här flaskan är en gåva från Herren och hans fru M.

Vinet är gjort på 100% Carignan och har fått vila 10 månader på betong. Produktionen är biodynamisk och vinet har en mycket låg svavelhalt.


Bara färgen är helt bedårande. Vackert orange och rödbrun, jag tänker på rabarbersaft. Doften är väldigt smickrande med hemkokt jordgubbssaft, vildhallon och en uns vita vinbär. En dämpad jordighet retar mitt doftcentra och leendet är stort. I munnen är vinet läskande med en härlig balans. Den är inte alls så där vass som en del roséer kan vara, utan den här är rund och seriös. Goda jordgubbs/apelsin toner blandas med söta smultron och avslutas med blodgrape.


Det här är utan tvekan den bästa rosé jag provat hittills. Magnifiques!!


Kan köpas av Vinik, ca pris 145:-


2 kommentarer:

Tyro sa...

Fin beskrivning, man blir riktigt sugen ... men så är det denna förbannade Stockholmsexklusiva Vinik :-)

Micke sa...

Tyro, det var ett härligt vin och gårdagens väder hjälpte till att lyfta vinet :-)
Jag förstår dig helt och hållet. Jag har själv svurit några gånger på dessa viner som låter som mitt-i-prick, men är bökiga att få tag i.
VH