tisdag 30 augusti 2011

2008 Roagna Dolcetto d´Alba



Att prova vin utomhus är svårt och jag gör det ogärna. Däremot dricker jag gärna vin i det fria, men då förs inga djupa annalyser och anteckningar av vinet. Sist jag provade Roagna Dolcetto så var det just utomhus. Då gav den ett litet klent intryck om än god och läskande. Nu var det dags att sitta inomhus och använda en bourgognekupa.


Yes, så här ska det vara. Härlig doft med en karaktär åt " lite skit under naglarna.." . Här finns en tydlig ton åt det animaliska, som ligger helt i min linje. Multna löv och stallbacke är andra ord som kommer upp i mina tankar.


I munnen får jag ett friskt och piggt vin, med läskande körsbärsfrukt. Lite choklad kan jag skriva ner också. Det är väldigt salivframkallande och sitter säkert som en smäck i matsammanhang. 12,5% alkohol är en behaglig nivå och i eftersmaken tittar den där stallbacken fram igen.


Ge mig mer Dolcetto i den här stilen och köper direkt. Någon som kan tipsa?


SB : 73143

Pris : 137:-


Inga kommentarer: