onsdag 17 augusti 2011

2008 Langhe Nebbiolo Produttori del Barbaresco



Många är det som talat gott om detta koopertiv och dess viner. Läs gärna Patriks korta ord om producenten på ItalienskaViner. Härom kvällen fick jag mig ett första smakprov på deras viner, dock så var det bara deras enklaste Langhe Nebbiolo men ändå.


Första intrycket av doften är att den är lite blygsam. Den är mest lite alkoholvarm och fylld med surkörsbär. Efter ett tag kryper det fram lite målarfärg och en svag tomatnyans, kanske även en del mineraler. I munnen är vinet lätt och läskande. Urtypiska surkörsbär med en aning torr läder och lätta jordgubbsspritsar. I´m just not feeling it tonight, och nöjer mig med ett par glas.


Kvällen efter drar jag korken ur flaskan och ger det en ny chans. Nu finns en mer rundör över doften, då alkoholen inte är lika framträdande. Surkörsbären brottas med vildhallon och kanske en näve nypon på det. I munnen känns doftutvecklingen igen och körsbären, hallon och den fräscha syran ger mig liknelser åt Bourgogne. Nu gillar jag vinet, inte för att det är stort och komplext på något sätt, mest för sin läskande lätthet och känslan av old school.



SB : 74669, tillf. slut.

Pris : 139:-


Inga kommentarer: