måndag 11 juli 2011

Besök på Lammsjövägen

I lördags fick vi besök ute i stugan av Patrik och Carina. De hade med sig lite goda ostar och två st blindpavor till oss. Sommarkvällen var ljuvlig och vi hann också med ett dopp i sjön medans kvällsolen sakta gick ned. Livet kan inte vara så mycket bättre än så.




Jätte läcker doft, nyanserad och lite komplex. Fylld med blod, järn och sent skördad mogen frukt. Den här doften faller jag för, så lustfylld. Jag hade irrat mig in i Brunello bara på doften. Smaken läskande och fräsch. Elegant frukt med toner av körsbär, plommon, blod, järn, läder och svart te. Jätte gott. Det här vill jag köpa mer av. Ska man vara petig och hitta något som drar ner betyget, så svajar det lite i mitt-partiet på smaken. Jag ser att det finns gott om flaskor kvar på hyllorna, tackar tackar ja. I druvblandningen så ingår det faktiskt 20% cabernet sauvignon bland resterande merlot.


2005 Château Marzy Grand Enclos de Riffat , Pomerol, SB 92164, 225:-




Stor och fruktig doft med en hel del ung frukt och fat. Inslag av plommon, svarta vinbär och körsbär och lägg därtill lite blommiga viol-toner. I munnen ett fylligt och tanninrikt vin med mörk frukt som går åt björnbär, plommon och svarta vinbär. En hel del fat och med dem även vanilj går att finna. Gott.


2007 Luis M. Martini Cabernet Sauvignon, Napa Valley, SB 6723, 199:-


Det här vinet bloggade jag för inte så längesen, läs här. Här finns olikheter i mina anteckningar. Då provade jag öppet, denna gång blint som sagt. Lärorikt med skillnaderna.
Tack Patrik och Carina för en underbar kväll och två goda viner.

Inga kommentarer: