söndag 17 juli 2011

2003 Roagna Langhe Rosso

Så fort jag kommer ut i skogen kommer jag på mig själv att bli sugen på Nebbiolo. Jag vet inte riktigt vad som gör det, om det är skogsdoften, undervegetationen eller svampen, men något triggar mitt sinne för lite god nebba. Jag är nog sist ut bland svenska vinbloggare att prova Roagnas Langhe Rosso, men bättre sent än aldrig. I alla fall i detta fallet. Sist provade jag ju Roagnas Dolcetto och blev förälskad direkt. Jag lovade Herren att även prova Langhe Rosson samtidigt som jag fyllde på lagret med Dolcetto.

Direkt från jordkällaren har vinet en läcker doft och inbjudande nebbiolofrukt. I doften ryms torkade rosor, körsbär, pinjenötter och lite fat. Vartefter tempen höjs på vinet får romrussin också ingå i doften. I munnen är vinet friskt och läskande. Här finns syrliga körsbär, slånbär och nypon. Lätta fattoner och små sandiga tanniner breddar smaken. När tempen höjs på vinet så får smaken också lite tomat i sig.

Ett riktigt gott vin om man som jag älskar Piemonte. Det r något burgundiskt över vinet, trots sin varma årgång. Visserligen tycker jag, som likt många andra, att doften överglänser smaken. Vill man ändå komma in i Barolo-världen är det här ett billigt och enkelt sett att få en preview.

2003 Roagna Langhe Rosso, Piemonte, SB 75237, Pris: 199:-

Inga kommentarer: