söndag 26 juni 2011

2008 Roagna Dolcetto d´Alba

Det har blivit en del Rioja på sistone och i helgen kände jag för något fräscht italienskt. Jag vill minnas att Herren från VPK2881 fick mig att köpa några flaskor Roagna Dolcetto d´Alba. Många är det som har bloggat om Roagna´s viner, så en närmare presentation av Luca Roagna lär inte behövas. Lämnar en länk till importörens hemsida för den som vill få en snabb överblick, Bristly Wine.

Men oj vilket trevligt vin. Redan första sniffen ger mörka söta körsbär, viol, läder och mer söta trädgårdsbär. Läckra animaliska toner, lever, tallbarr och lite viol. Ja sannerligen ett gott sniffarvin. I munnen får jag ett vin som är läskande, har en pigg hög syra och en ren fin frukt. Diskreta tanniner och inslag av körsbär och vildhallon. Ett salivframkallande avslut.

Vinet bär på en personlig doft och en ren och fräsch smak. Doften är den stora vinnaren i det här vinet. Jag gillar det väldigt mycket och lägger in en ny order imorgon på fler flaskor. Då passar jag också på att beställa några Langhe Rosso på en gång, nu när nyfikenheten satts igång. 2003 Barbaresco Pajé ligger i skåpet och vilar redan. Spännande och se om husstilen för Roagna fortsätter så här bra....

SB : 73143
Pris : 137:-

2 kommentarer:

Herren sa...

Bra att du påminde mig, vi har slut i skafferiet ser jag. Skall bli kul att höra vad du tycker om Langhe Rosso 2003:an. 2001 är ju en riktig favvo. CU

Micke sa...

Har du provat fler Dolcetto som du kan rekommendera?
Langhe Rosso är beställd, återkommer med rapport.
VH