torsdag 19 maj 2011

2007 Chateau Smith Cabernet Sauvignon

Det har druckits en hel del Charles Smith här hemma det senaste året. Crescendot var på 19 Glas i början på året då Charles och hans fru bjöd på stor underhållning och stora viner. Min erfarenhet som jag bär med mig nu är att det är en väsentlig skillnad på hans viner i det lite billigare prisläget och de dyra och högt poängsatta vinerna. Där de billigare vinerna inte lyser så starka, med undantaget för Kungfu Girl Riesling som jag fortfarande tycker är riktigt bra. Den här Caberneten köpte jag på mig en låda av och har större delen kvar.

Snygg och flörtig doft. Lite kryddig frukt som bjuder på svarta vinbär, jordgubb och hallon. Hittar också lite svaga nyanser av grön paprika och kryddpeppar. I munnen sval slank frukt. Inslag av svarta vinbär, körsbär och jordgubbar. En känsla av metall skär genom frukten. En god och ren smak, ändå saknar jag lite komplexitet. Visst smakar det bra, men den känns lite för enkel i smaken. I rätt sällskap där man inte vill att vinet ska ta ut svängarna är det här fullkomligt perfekt, för det är helt enkelt gott.

SB : 71907
Pris : 174:-

Inga kommentarer: