tisdag 17 maj 2011

2005 Fort Ross Pinot Noir Reserve

Ett favoritvin som det börjar att ta slut av här hemma. Första gången provade jag det blint och föll pladask för den. Efter det köpte jag på mig ett antal flaskor och sist jag skrev om den var i november förra året. Det har hänt en hel del med vinet sen sist tycker jag, och jag älskar det fortfarande. För några år sedan skrev Finare Vinare ett härligt inlägg om producenten som jag kan rekommendera att läsa här.

Doften känns, direkt upphällt i glaset, varmjordigt men öppnar upp sig och blir mer frankofilt fräscht. Mycket läckra inslag av tranbär, hallon och gul mango. Frukten upplevs också lite lite kryddig. I munnen har vinet en syrlig fin frukt, inte alls svulstig på något sätt, utan här är det väldigt burgundisk stil som ger en fin fräschör till vinet. Inslag av boysenbär, tranbär och nypon. Avslutet är långt och vinet upplevs skickligt gjort.

Återigen har det här vinet gett mig en minnesvärd upplevelse. Nästa flaska att prova får väl bli om ett halvår igen skulle jag tro.

SB : slutsåld
Pris : 320:- (2009)

Inga kommentarer: