tisdag 15 mars 2011

2008 Petalos

Mörk läcker doft. Doften känns lite rå och lockande. Jag hittar korv, blod och animaliska toner. Frukt och bär korgen är mörk av katrinplommon, björnbär och blåbär. En viss vaniljsötma ifrån ekfaten. Ibland blåser det förbi en pust av viol och något som påminner om en kompott av jordgubbar och balsamico. Efter en stund i glaset samsas både mörka och söta röda bär i doften. Mmm...det här lovar gott.

I munnen lutar vinet mer åt det smarriga, bonniga men ändå moderna hållet, kanske inte så värst elegant, men det förväntar jag mig inte för den här prislappen. Tanninerna är riviga och burdusa. Blåbär, körsbärskärnor, viol och salmiak ploppar upp i skallen. Avslutet klingar ut i en tydlig blandning av blåbär och salmiak. Gott! Det här var precis vad jag var sugen på ikväll.

Alvaro Palacios har producerat det här vinet, mannen bakom kända toppviner som t ex Finca Dofi och Les Terrasses. Druvan som används heter Mencia, om jag fick det här vinet blint skulle jag lätt gissat på Syrah. Av de få Bierzo-viner jag provat så har jag ändå lyckats förstå att det ligger helt rätt i min smaklinje.

SB : 90121 (slutsåld, nyhet 1/2 -11)
Pris : 139:-

2 kommentarer:

Herren sa...

Okänt för mig, men det låter riktigt bra ju -för att komma från Spanien:-) Vi hörs och ses - jag funderar fortfarande..

Micke sa...

Jag minns även Exhaltos(osäker stavning) som väldigt god. Mencia druvan lägger sig bra i min mun. Jag funderar också, kan inte bestämma mig.....