torsdag 13 januari 2011

2009 Temple Bruer SGM

Det nya året har börjat lite glest för min del, känns det som. Det har inte blivit tillfälle för något riktigt bra vin. Hoppet är att jag vet att kommande veckor kommer att bjuda på en del guldkorn, men tills dess får det duga med den här. Vinet finns säkert på alla S.B. Druvblandningen SGM, 44% shiraz, 41% grenache och 15% mourvèdre.

Direkt upphällt i glaset är doften faktiskt fint nyanserad. Med lite trevliga nyanser åt muskotnöt, kanel, eneträd, mjölkchoklad och tonkaböna. På det lite mörka hallon och jordgubbar. I munnen tycker jag dom där spännande tonerna försvinner. Visst finns där litet muskotnöt bland dom mörka hallonen, men den är alldeles för vaniljsöt. Får en känsla av vanlijglass med hallonsås över. Tyvärr så ändrar sig också doften ganska snabbt i glaset, och går samma stig som smaken. Alldeles för vaniljsöt. Vinet har legat 11 månader i 300-liters amerikanska fat.

En besvikelse för mig och tyvärr ligger några till i jordkällaren på landet. Får väl användas till någon grillkväll när ribban inte är så högt lagd. Nu är det här inget lagringsvin, men kan det vara så att vaniljsötman mattas av om vinet får ryggläge i ett år kanske? Importören säger 5-7 år, det låter litet i överkant tycker jag.


SB : 2137
Pris : 109:-

Inga kommentarer: