lördag 1 januari 2011

2007 Vedré



Nytt år, och det får börja med att få ut lite obloggade viner som dracks under jul och nyårshelgerna. Inga stora viner, men en del ack så trevliga ändå. En av dem som var just trevlig var 2007 Vedré från Jumilla, Spanien. Gjort på 50% monastrell, 25% syrah och 25% tempranillo och finns att köpa på de flesta S.B. för blotta 99:-.


Doften upplevs mustig och krydigt. En hel del fat lyser igenom och gör så vinet doftar vanilj och just fat. I fruktväg är det främst plommon som kommer upp i skallen. Sen finns där någon slags färsk krydda som jag får till mynta.


I munnen känns faten lika tydliga och jag tror dom är rätt hårt rostade också. Smaken har lite brända toner som får mig att tänka på en brasa. En del mörk choklad av någon billig sort. Mörka körsbär plus lite spännande tapenade skrivs ner i noteringsboken. Vinet har en pigg syra som gör att jag upplever det fräscht. Det är ett enklare vin som är läskande och faktiskt riktigt god, tycker jag.



Pris : 99:-


Inga kommentarer: