tisdag 4 januari 2011

2006 Chablis 1er Cru La Singulière



Det här är min sista flaska av det här vinet. Det är inte ofta jag provar Chablis överhuvudtaget. Min palett faller mer för Riesling och Sauvignon Blanc, men som vanligt finns en tid för allt.

La Singulière är en blandning av olika premier cru-lägen, Berdiot, Côte de Vaubarousse, Fournneaux, Vaucoupin, Vosgros, Beauregard och Côte de Jouan. Medelåldern på vinstockarna är 25 år. Vinet har lagrats på jästfällning i både ståltank och på små fat.


I doften känns det tydligt av grönt äpple. Idag var doften väldigt fruktig, nästan lite exotisk med sina melontoner. Några päron och en brk-champinjon ryms också här. På det lite slöjor av rök. Rätt god tycker jag.

I munnen finns den sedvanliga våta yllen, som jag kan ha lite svårt för. En strand med havsvåta stenar. Rejält med mineraler. Några äpplen och päron också. Allt mynnar ut i ett fräscht avslut med lime och grape.

Helt ok, men jag har inte lärt mig stilen riktigt ännu. Kanske ett nyårslöfte att prova mer Chablis? Näe, jag tror inte det.


Vingruppen : CB1501

Pris : 185:-

2 kommentarer:

Herren sa...

Den lät lite tveksam, men det är klart om man inte går igång på mineral/ylle så är Chablis kanske inte det rätta, men som alltid väldigt beroende på tilltugg och tillfälle, så klart. Ge inte upp, på dom igen...:-)

Micke sa...

Jag ger inte upp. En vacker dag kanske jag får min "halleluja-moment" av Chablis. Det var ju nära på Chablis Grand Cru 2008-mässan förra året.