torsdag 30 december 2010

Nyfunnen vinfrände

Det är förbaskat kul när man stiftar en ny bekanskap med en likasinnad. Att få diskutera vin på en nivå som en icke frälst skulle uppfatta nördigt. Jag blev hembjuden till Svempa igår kväll för att prova ett par viner från Ricasoli. Självklart tog jag med ett nyinköpt vin också. Innan vi gick lös på vinerna så fick jag en rundvandring i det nyinköpta huset. Ett fantastiskt vackert hus och så klart har han byggt en vinkällare. Grymt snyggt och fylld med fantastiska viner. Himmelrike.



Första vinet vi går på är Ricasolis Casalferro. Den var ett tag sedan jag provade, men det har varit en gammal favorit. Nu i en uppfräschad design och nu enbart på merlot, då jag provade sist så var det mest sangiovese tillsammans med merlot.


Doften är riktig snygg. Den känns silkeslen. Mycket körsbär blandat med plommon. En liten kvist av örter. En pust av ett nyöppnat kaffepaket. Väldigt vacker doft i en internationell stil som är svår att motstå.

Smaken är mycket drickbar redan nu, men den är ändå stramt uppbyggd. Dom italienska körsbären smakar gott och en fin chokladton lägger sig i munnen. Faten finns där men är snyggt integrerade. Avslutet är också snyggt.

Allt som allt, väldigt gott och ett välgjort vin. Finner ett som som smmanfattar vinet, snyggt.

Pris : 319:-


Andra vinet från Ricasoli är hans nya vin, Colledila. 100% sangiovese från den ultimata sangioveseklonen enligt Ricasoli, som har gett upphov till denna supersangiovese.


Doften är helt galet bra. Totalt fokuserad. Otroligt välgjort. Det här imponerar på mig. Jag blr lte tagen på sängen. Väldigt snygga körsbär. Doft av dyra fat. Lite jord. Eneträ eller ceder. Dov viol. Väldigt Bordeaux-lik. Wow!

Smaken är stram och har finkorniga till pulvriserade tanniner. Tydliga körsbärskärnor. Förstås väldigt ungt. Man kan ana storheten i vinet om det får vila till sin tioårs-dag. Avslutet är långt och snyggt. Det här är galet bra, i mitt tycke. Tur att det finns flaskor kvar.

Pris : 319:-

Tredje vinet vi provar är det jag tagit med. Här har vi Charles Smith´s K Vintners The Creator. 60% cabernet sauvignon och 40% syrah ifrån Walla Walla Valley i Washington State. Robert Parker gav det här vinet 95 poäng.

Doften är klart inbjudande, med en candy-like känsla. Kanske lite Hubba-Bubba. Lätt vaniljsöt och bakom smyger det fram lite spearmint. Frukten känns väldigt ren. Ingen kan väl motstå det här?

Smaken är "mycket av allt", men ändå så är vinet så elegant. Lite candy-like även här, med toner åt jordgubb. Smakrikt och kryddigt. Kanske lite piptobak. Jag finner det svårt att hitta ord, kan bara sammanfatta det som att vinet är i balans. Snyggt, inte klumpigt och druvsött.
Väldigt gott!

SB : n/v
Pris : 449:-


Så kommer diskussionen in på söta viner och Moulin Touchais. Jag berättar att jag precis börjat köpa lite men inte provat ännu, varav Svempa raskt rusar ner i källaren och kommer upp med en källarsval 1995:a. Vinet är sött och väldigt fräscht, precis som jag vill ha mina sötnosar. Inte simmiga och klibbiga. Jag hittar lite petroleum, söt äppelmust och burk-champinjoner i doft och smak. Väldigt elegant och mjukt. Jag tror mig hittat en liten favorit. Kul också att det finns möjliget att köpa äldre årgångar och att vinet är så långlivat.


Till sist, stort tack Svempa för en galet bra kväll. Som sagt; det här gör vi om.

6 kommentarer:

Italienska viner sa...

Vilken uppställning "goth"-etiketter - perfekt matchning med kandelabern!

Colledilá har vi inte vågat prova än men det låter som att vi borde göra det subito.

Gott nytt år!

/Patrik

Micke sa...

Hej Patrik,
Det blev ett tema i sig utan att vi tänkte på det, svartvita etiketter.
Har du flera Colledila i laget så kanske du vågar dra ur korken. Det var förbaskat gott tycker jag.
Gott Nytt År

Herren sa...

Låter som en mycket trevlig kväll. Spännande viner, känner inte alls till Colledilá, men efter din beskrivning så blir man onekligen sugen att prova. Gott Nytt År och på snart återseende 2011!

Micke sa...

Nästa gång måste du vara med. Colledila stack ut och var enligt mig kvällens bästa. Har du möjlighet så prova gärna, det vore roligt att få höra vad du tycker. Annars finns möjligheten och ett gäng år hemma hos mig, om jag nu lyckas med att ha det tålamodet.
Gott Nytt År

Finare Vinare sa...

Som sagt, grymma etiketter värdiga den mörkaste toscanska tortyrkammare.


Fasen vet om inte Casalferron blivit intressantare som ren merlot. Det är väl att svära i toscana-kyrkan, men ändå...

Gott Nytt och tack för i år!

Micke sa...

Hej FV,
Jag är inne på samma spår med Casalferro. Rent generellt måste jag säga att italiensk merlot tilltalat mig. Iallafall av det jag provat, men det är ju å andra sidan inte så mycket.
Gott Nytt År på er. Hoppas ni orkar hålla samma vanliga höga nivå även nästa år.