söndag 21 november 2010

2008 Nebbiolo Langhe Fontanafredda

Blev bara ruskigt sugen på en flaska nebbiolo. Utbudet på mitt lokala systembolag var väl inte det bredaste. Det fanns två stycken att välja på, Pio Cesare eller Fontanafredda. Det fick bli den sistnämda. Just under årets mest melankoliska månad kan en nebbiolo lätta upp humöret litet.

Doften är rätt trevlig med klassiska körsbär som toppas på med läder och sötlakrits. Fina torkade kryddor blandas med bittermandel. En känsla av blommor får mig att associera till rosor, mest kanske för att jag vill hitta det i denna "mini-Barolo". Doften är litet spritig vilket stör mig något. I munnen finns en eldig smak och en läcker kombination av körsbär i lakritssås. Även i smaken återfinns de där torkade kryddorna som jag tycker är så gott. Vinet agerar stramt och läskande. Syran är pigg och fräsch och tanninerna är små men kännbara. Avslutet klingar ut av körsbär men svajar i intensiten och det hela blir lite vattnigt. Allt som allt ett enkelt och OK vin som passade mitt syfte denna dystra novemberkväll.

SB : 22300
Pris : 99:-

3 kommentarer:

Tryggve sa...

Hej Micke, kan bara hålla med om att en bra Nebbiolo kan pigga upp och göra den mest mörka och bistra årstid lite ljusare. Mycket av det som finns i vårt skafferi är baserat på denna druva, en klar favorit. Vi får väl ta och testa lite vid tillfälle. Allt för att bli lite piggare:-)

Micke sa...

Hej Tryggve
Att vi borde träffas och prova några goda viner låter som en förträfflig idé. Vi kan väl titta på en helg efter nyår?

Tryggve sa...

Perfekt, låter som en plan! Det ser jag fram emot. Jag kommer förbi vid tillfälle så kan vi väl boka något. Ha det gott!