måndag 8 november 2010

2005 Fort Ross Pinot Noir Reserve

Hemma igen efter en veckas ledigt. Passade på att spendera tid med familjen under barnens höstlov. Var det mesta tiden ute på lantstället och små pysslade med trädgårsarbete och underhåll. Vad kan väl då smaka bättre efter en dags vedhuggning, än ett flaska Pinot Noir? Det här är ett kärt återseende, läs mer om det förra här. Då fick jag den serverad blint och blev hänförd av upplevelsen. Den här gången hade jag hela flaskan för mig själv. Jag tycker inte att jag kanske upplevde samma rus, men när jag jämför noteringarna så finns det ändå likheter. Jag tycker dock fortfarande att det är ett skitgott vin. Finare Vinare provade samma vin för ett par år sedan och lämnade en personlig och detaljerad skrivning om producenten, läs gärna den också.

Doften är galet läcker. Väldigt tydlig på apelsin, clementin och pomerans. Sen har den en exotisk ton av kokos och vanilj. Självklart finns även där en härlig mix av hallon och jordgubb. Ett tag hittar jag citronmeliss och sen Stimorol. För att ännu senare hitta Lemoncurd och slutligen öppnar vinet upp sig och skryter med mango och papaya.

Smaken är så där "Cali-stor" och fyller munnen med röda och mörka trädgårsbär, hallon, jordgubbar, körsbär. Även här tittar doftens toner av apelsin och clementin fram. Efter en timme framhävs mango och aprikos. Syran är ändå rätt pigg tycker jag, och gör vinet litet så där hallon/lingon-syrligt som backas upp mot fina tanniner. Avslutet är gott och lätt eldigt, kanske inte rekord långt men ändå ok.

Sammanfattningsvis älskar jag det här vinet. Törs man säga att jag är en större torsk på Kalifornisk Pinot Noir än Burgundisk? Nu behöver det ena inte förstås utesluta det andra, men generellt så faller den amerikanska bättre på min smakpalett.


SB : slutsålt
Pris : 320:- (juli 2009)

Inga kommentarer: