onsdag 27 oktober 2010

2008 Sancerre, la Guiberte, Alain Gueneau


Röd Sancerre tillhör inte det vanligaste i mitt provande. Tillfälle ges genom min gode vän Mats L. Jag finner inte så mycket info om vinet, men jag tycker mig vara ganska säker på att det är Pinot Noir i flaskan.

Direkt upphällt i glaset är lutar doften åt Old School. Väldigt ung och bärig frukt. Vinet uppfattas slankt. Rostig spik, järn, jord plus litet mineraler sätter en härlig prägel på vinet. Syrliga bär kommer i tanskarna, rönnbär, körsbär och hallon.
I munnen är vinet knappt medelfylligt. Kroppen är slank och vinet läskande. Väldigt tydlig på bären, återigen rönnbär, körsbär, hallon och kanske litet tranbär också. Även här i smaken känns vinet litet "skitigt" med rost, jord och mineraler. En härligt pigg syra som gör så att saliven rinner i munnen. Inga tanniner att snacka om.
Efter en dryga timme i glaset öppnar den upp sig och vinets bär känns litet sötare. Både i doft och smak. Avslutet är ganska kort men härligt läskande.




Jag gillar vinet. Det är befriande att dricka. Väldigt läskande som sagt. Det behöver inte vara svårare än så här. Drick det på egen hand eller till lättare maträtter. Jag blir plötsligt sugen på en perfekt mogen Brie de Meaux.

SB : N/V
Pris: ?





2 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Hej Micke ! Så gott det låter. Stilen börjar kännas igen och det är precis sådana viner jag vill dricka ofta. Vet du var det är inköpt ?

Micke sa...

Hej Ingvar
Visst är det en stil att uppskatta. Just nu är jag mättad på fruktsöta och kompakta viner med låg syra. Men man svänger i smaken hela tiden....
Inköpt och inköpt... det var en gåva från en leverantör som köper in ostar bl a från Loire.
Ha det gott