söndag 17 oktober 2010

2006 Pintas Character

Ett spännande vindistrikt är Douro i Portugal, som förutom portvin så kommer det mer och mer "vanliga" rödviner därifrån. Det lilla jag har provat har varit mycket fruktdrivna viner, som ibland har litet i sig som påminner om port. Den här producenten var okänd för mig och jag läste några väldigt possitiva inlägg om dem. Så nyfiken som jag är blev det att införskaffa en butelj och dra ur korken. Först litet information om produceneten Wine&Soul och vinet, hämtat från importörens hemsida.




Bakom Wine & Soul finner vi Sandra Tavares da Silva och Jorge Borges. De är Portugals nya generation vinmakare som blandar gamla metoder med nya och producerar kraftiga och fruktigt fylliga viner. Vinet produceras i en dal som heter Vale de Mendiz strax utanför byn Pinhão i Douros bästa portvinsdistrikt Cima Corgo. Den terrasserade vingården är exponerad av solen hela dagen, vilket gör att druvorna får en riktigt bra mognad. Åldern på de flesta vinstockarna är runt 74 år och de består av ett 30-tal olika lokala blå druvsorter. Sandra och Jorge lever för vinet. Under veckodagarna jobbar de i Douro, som vinmakare. Sandra hos prestigefyllda Quinta do Vale Dona Maria och Jorge hos Quinta do Passadouro. På kvällarna arbetar de sedan 2001 tillsammans med sitt eget vin, Pintas. Helgerna spenderar de på Sandras föräldrars vingård Quinta de Chocapalha strax utan för Lissabon i Estremadura – med ett sådant intresse kan det inte bli annat än fantastiskt goda viner. Wine & Soul gör totalt 4 st olika viner, Pintas, Pintas Character, Pintas Vintage Port och det vita vinet Guru. Då det är en liten produktion av dessa kvalitetsviner är vi väldigt glada och stolta att få representera dessa i Sverige. Sandra och Jorge gör inga enkla viner. De är välbalanserade, komplexa och väldigt uppskattade världen över. Kvaliteten på vinerna från Wine & Soul ligger på en helt annan nivå än vad många är vana vid gällande viner från Portugal. Det gäller produktion, tillgång, smak och pris. Under våren 2007 skulle den portugisiska vintidningen Blue Wine utse de 10 bästa vinerna från Portugal. Både Pintas 2004 och Pintas Vintage Port 2004 hamnade i topp 5 av totalt 2.000 viner.



Pintas Character 2005 var debutårgången och det s k ”andra vinet” för Pintas. Det är en s k ”field blend” som görs på ett 30-tal olika lokala druvsorter från över 70 år gamla vinstockar. Druvorna skördas för hand i månadsskiftet september-oktober. Vinet jäser i kyltempererade Lagares (öppna kar) och tappas därefter över till franska ekfat (50% nya och 50% gamla)
där den malolaktiska jäsningen sker. Efter cirka 18 månader tappas vinet över på flaska.

Direkt upphällt i glas säger jag högt för mig själv; Oj,oj oj vad mycket fat. Massor med söt vanilj och söt smörkola. Rejält fruktigt med söta litet kladdiga toner och en eldig doft. Mörk med nyanser av plommon, svarta bigaråer, blåbär och svarta hallon. Även litet blommiga inslag som ger litet spänning i doften.

Smaken är rejält spritig (14,5%). Det här är en rejäl fruktbomb, med kompakt söt frukt och tydlig fatig. Väldigt smakrikt med toner åt mörka plommon, blåbär och körsbär. Mycket choklad och lätt parfymerad smak. Tanninerna är tuffa och känns komma från faten. Avslutet är fatigt, eldigt och sötfruktig.


OK, this is a big boy. Jag kan mycket väl tänka mig att många älskar den här stilen. Säkert många som dricker mycket Amarone och vill prova något nytt. Jag kan se mig själv falla för den här stilen i rätt miljö, men just den här helgen blir det för mycket av allt. Den glider inte lätt ner, utan det tar faktiskt tre kvällar innan jag lyckas tömma buteljen.



SB : N/V
Pris : 249:-

2 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Först tänkte jag oboj va roligt att få höra en not om denna då jag har köpt på mig av "storebror" Pintas. Men när jag sedan läser dina noter så känner jag mig inte lika säker. Får i värsta fall bli ett vin att smyga in i en framtida provning eller rättare sagt flera ;)

Micke sa...

Det här var nog bara inte min stil, men du kanske uppskattar den mera? Jag är inne i en tid när jag gillar balans och elegans mera. Jag väntar på din erfarenhet av Pintas i framtiden.
Ha det gott.