fredag 15 oktober 2010

2006 Chablis 1er Cru La Singulière

Ni som följt min resa inom vinet känner till att jag inte blivit förälskad i Chablis ännu. Visst var jag med om en rejäl flört när årgång 2008 Crand Cru provades på Grand Hotell sist. Jag ger mig inte så lätt. En djup kärlek ska väl växa sig långsamt stark. Inte för att just La Chablisienne gör de mest häpnadsväckande vinerna, så tycker jag ändå att kvaliten är jämn och god.

La Singulière är en blandning av olika premier cru-lägen, Berdiot, Côte de Vaubarousse, Fournneaux, Vaucoupin, Vosgros, Beauregard och Côte de Jouan. Medelåldern på vinstockarna är 25 år. Vinet har lagrats på jästfällning i både ståltank och på små fat.

Doften är så typisk Chablis för mig, med regnblöta stenar och lite vått ylle samt massor med mineraltoner. Kanske en nyans av Granny Smith-äpple.
Smaken följer doften med stor vikt på blöta stenar, vått ylle och blöta popcorn. Inte någon eksmak, vilket passar mig bra. Massor med mineraler och en del lime, grape och Granny Smith-äpplen. Alkoholen ligger behagligt på 13% och avslutet är gott med en blandning av beska och en nötighet.


Vinunic : CB1501
Pris : 185:-

2 kommentarer:

Miguel sa...

Måste säga att jag delar din "oförälskelse" med chablis, och när man inte är kär provar man inte så mycket, och så blir det en ond spiral lixom..

Micke sa...

Hej Miquel
Det är något med det där våta yllet som jag har svårt för tror jag. Uppskattar mer en knivskarp syra och ett krispigt vin.
Visst är det som du säger, att man så klart provar mindre av det man tycker sämre om.