tisdag 21 september 2010

Castello di Volpaia




Under toskanabesöket blev det ett stopp på Castello di Volpaia. Efter en kort promenad bland gränderna i Volpaia för att hämta luft, efter den rejält slingriga vägen upp dit, blev det en rundvandring bland källargångarna och en provsmakning.

Slottet byggdes under 1100-talet och i dag omfattar egendomen ca 300 hektar. Hela byn fick nyvarande ägarinnan i bröllopsgåva och alla fyrtio familjer som bor i byn jobbar åt henne.



Dom viner i det högre prisläget lagras såklart på barrique från Allier. Faten används max i tre år.


Själklart finns dom stora botti av slovansk ek för Chianti Clasico-vinet.

2008 Chianti Classico


Vinet innehåller 90% Sangiovese och resten Merlot och Syrah. Vinet har legat 1 år på botti.

Doften är rätt trevlig, men tyvärr känns den lite konstgjord. Vilket för med sig toner av godis och då tänker jag på tuttifrutti. Det finns tack-o-lov en del läckra söta, röda körsbär och lite lädertoner som gör doften tilltalande.

I munnen visar vinet upp en frisk syra. Vinet upplevs enkelt men har en stramhet och är fylld med syrliga körsbär.

Nej, ingen favorit för min del.
Ca 10 euro
2006 Chianti Classico Riserva

100% Sangiovese. Vinet har vilat i botti och barriques i 2 år.

Här händer det betydligt mer i doften. Vinet är komplext med fina lädernyanser, torkade kryddor, mörka körsbär och en lätt blommighet över det hela.

I munnen är vinet fylligt och runt, med komplexa toner av läder och torkade kryddor. Givetvis en hel del mörka körsbär. Syran är hög utan att bli vresig. Avslutet är lätt varmt och gott.

Ja, det här var helt i mina kvarter. En hel del mer umf än den enklare Chianti Classico.

Jag måste säga att Riservorna från 06-frukten ligger väldigt rätt på min palett.

Ca 18 euro

2006 Coltassala

95% Sangiovese och 5% Mammolo. 18 månader på barrique.

Vinet går mer åt Nya Världen och ger i från sig en söt frukt med tydlig vanilj. Ekfaten känns också väldigt tydligt i doften. Frukten känns mörk och lutar åt bigaråer och plommon.

Samma sak händer i munnen. Fyllig, sötaktig frukt som är maskerad av nya fat för tillfället.

Nej, det här gjorde mig inte glad. Kanske skulle vinet passa mig bättre här uppe på kalla nordliga bredgrader, men på plats under toskanas sol så var Chianti Riservan en befrielse.

Ca 29 euro




2006 Balifico


65% Sangiovese och 35% Cabernet Sauvignon. Vilat på franska barrique under 18 månader.


Läcker mörk och kryddig doft. Tydliga anis och lakritstoner. Svarta körsbär och såklart fatig.I munnen en koncentrerad frukt som är mörk av svarta körsbär och mörkblåa plommon. Lakrits känns igen från doften. Kryddig och fatig. Sträv och stor. Långt, ganska tufft avslut. Känns lite ung.


Ok, en Supertoscan som levererar som den ska. Kanske är jag ändå lite trött på stilen och längtar återigen till min Chianti Classico Riserva.


Ca 29 euro.



Inga kommentarer: