tisdag 28 september 2010

2001 Saeculum

Doften ger mörk mörk mogen frukt. En liten lätt sötma och en hel del körsbär i likör. Inga sura italienska körsbär här inte, utan söta bigaråer. Mörk lyxig choklad. Örter. Djup frukt med härliga mognadstoner.

I munnen massor med mörk mogen frukt. Fint åldrade och nerslipade tanniner som ändå ger vinet bärkraft. Koncentrerad frukt med toner av mörka bigaråer. Katrinplommon. Mörk choklad. Saftig och väldigt god. Bra pigg syra. Avslutet är torrt, kraftfullt och långt. Härligt drickvänlig.

Det här var verkligen gott. En supertoscan som ligger rätt upp i mina kvarter. 40% Sangiovese, 40% Cabernet Sauvignon och 20% Merlot. Producenten Tenuta di Riseccoli ligger alldeles kring Greve in Chianti mitt i Chianti Classico. Jag köpte den här flaskan på Enoteket i Greve för 25 euro och chockades när jag ser att den finns listad i bolagets B.S för 471:-!!!



Just nu är skogen fylld av svamp och jag plockar för glatta livet, för att ha till hands under vinterns mörka dagar.

Inga kommentarer: