söndag 8 augusti 2010

2008 Boom Boom! Syrah

Dags att prova mitt tredje vin från Charles Smith. Tidigare har jag skrivit om Kungfu Girl och Velvet Devil. Även Johan P har smakat på Boom Boom!

Doften är väldigt inbjudande med sin söta frukt. Blåbär i överflöd blandas med lite björnbär och mörka plommon. Faten ger sig till känna och ger en vaniljsöt doft ifrån sig. Jag kan även hitta lite sötlakrits. Efter en tid i det fria tillkommer en smått blommig ton också.

Munnen fylls med sötmogen frukt med stor tonvikt på blåbär och sen björnbär samt plommon. En tydlig rökig vanilj smak får mig att tänka på tonkaböna. Visst har det slösats på fat, men det är inget som stör mig i vinet idag. Återigen är det blåbären som regerar, det blir nästan blåbärspaj med vaniljsås över det hela. Avslutet är rejält fatigt med en dos av sötlakrits i sig.

2008 Boom Boom! Syrah, USA, Washington State, SB 73581, 124:-

Inga kommentarer: