lördag 7 augusti 2010

2007 Bourgogne Hautes Cotes de Nuits Les Dames de Vergy

För några år sen så provade jag en bas-bourgogne som hade fått ligga ett år, jag kommer inte ihåg vilket vin det var, men det var nåt från SB:s ordinarie hyllor. Det förvånadsvärda var att i det ögonblicket som jag provade vinet var det ruskigt gott. Det väckte min nyfikenhet, och jag köpte några olika enkla bourgogner och lär dem vila ett år, för att se om den så ofta unga vresiga syran skulle lugna ner sig lite och jag skulle få uppleva de vackra söta bären igen. Jag kanske har helt fel i mina tankar om syran, men det tål att prövas.

När så Birk om vin skrev sitt inlägg om "billiga" bourgogne så tänkte jag att nu måste jag testa första flaskan.

Doften är rätt god. Körsbär, lingon och lite jordgubbar. En ton av jord och chokladdamm ligger under bären. Efter ett tag öppnar vinet sig och jag tycker mig känna lite rökelse.

I munnen är vinet rejält lätt på foten. Allra tydligast känns lingonen och sen lite jordbubbar. Syran är hög och tyvärr vresig, det tillsammans med kärnor gör att vinet upplevs snipigt och vresigt. När lingonsyran lägger sig i slutet lämnar det kvar röda körsbär.

Nej, det här var inget vidare gott. Håller med Birk om vin. Jag drar i korken och ställer den i kylskåpet. Nästa dag låter jag termometern visa 15 grader i glaset när jag dricker det. Då smakar det faktiskt bättre i all sin enkelhet. Det är väl så det ska drickas egentligen. Svalt 14-15 grader, i stora klunkar och utan att analysera det. Men vidare gott kommer det aldrig bli.



Inga kommentarer: