lördag 24 juli 2010

Champagne, Bierzo och Barolo

Efter två veckor har nu temperaturen landat på "svala" 20 grader. Om nu badvärmen försvann så blev läget bättre för vinprovning. Den gode Stephan kommer över till stugan med sina barn. Han har med sig ett par flaskor och jag plockar upp en ur källarn.

Vi börjar i bersån med ett par glas champagne. Jag har provat det tidigare och blev väldigt imponerad sist han bjöd på det.





Doften är underbar. Skönt mogen med massor av bröd och jäst. Även en hel del brokna äpplen, fallfrukt, och fruktigt av aprikos.

I munnen är det mycket fruktigt. Vinet känns nästan fyllig och har en rund känsla. Syran är bra men inte sådär vass som det kan vara ibland, vilket gör att vi uppfattar den "komplett", rund och balanserad. Avslutet är långt och komplext med en svans av just aprikos/äpple.



En mogen och jättegod champagne.



2000 Cuvée St Vincent Blanc de Blancs Grand Cru, R&L Legras, SB 77241, 495:-






Mycket stor och fruktig doft. Här trängs bär som t ex svarta vinbär, björnbär, blåbär och vildhallon. Lite mint som för tankarna till Aussie. Rostade ekfat och rostade kaffebönor. En känsla av hög kakaohaltig choklad. Massor av animaliska drag och på det toner av läder.

I munnen överraskande sval frukt. Stram och slank mitt i all koncentration. Alla doftbären kommer igen här också, björnbär, blåbär, vildhallon och allt toppas med mint. Trots sin drickbarhet finns här massor av pulvriserade tanniner. Avslutet är långt, kryddigt och skänker en hel del mineraler.



2005 Bem bi bre, Dominio de Tares, Bierzo Spanien, SB 95857, 299:-

Dominio de Tares tillhör den moderna skaran av vinproducenter. Druvorna kommer från 80-100 år gamla stockar och namnet på druvan är Mencia. Jag har tidigare provat Exaltos ifrån samma producent och föll pladask för den. Ska man gå på det som kallas prisvärt, så lägger jag min röst på Exaltos. Bem bi Bre är ett kanongott, maskulint och modert vin från en del i Spanien som jag börjar gilla mer och mer.




I nästa glas är doften mycket sublim. Det är inte helt lätt att plocka ut tonerna i doften, men med lite ansträgning lyckas vi skriva ner: mogen, komplext, sublimt, baconfett och en sötma som påminner om acaciahonung.


I munnen händer det lite mer saker. Vinet är slankt och fräscht men har en otroligt tät kraft i sig. Intensiv smak av läder, körsbär, örter och då kanske allra mest mynta. Komplext vin med sandiga och tydliga tanniner. Avslutet är mycket långt och har spår av mandel i sig. Munnen känns skönt fräsch och ren efter att ha druckit vinet.


2000 Barolo Pio Cesare, Piemonte, Italien, Inköpt på SB våren 05 till priset av 369:-


Jag tycker om vinet, äen om en viss besvikelse infann sig för jag saknade doften av rosor och lyxig frukt. Kanske är det flaskvariation eller kanske den nått sin peak? Vinet svepte inte undan benen på mig iallafall.


Tack Stephan för en mycket trevlig kväll med intressanta samtal långt in på natten.


Inga kommentarer: