onsdag 7 juli 2010

2001 Jacobsdal Pinotage

Jag missade att rapportera den här flaskan i förra inlägget. Så det fick bli en eget inlägg. Den här köpte jag mest på skoj skull för fem år sedan. Det som fick mig att testa var Anders Röttorp. Han plussa hårt för vinet och flaggade för hur bra den skulle klara av att ligga i källaren. Jag minns att han rekommenderade 10-15 års källarförvaring. Jag som helt enkelt förvarade den i en rumstempererad garderob vågade bara i 5 år.



Jag tror inte Cornelis Dumas Jacobsdal behöver någon närmare presentation, men vill du läsa om vad importören skriver gör det gärna här.



Jag var lte rdd att vinet skulle ha passerat sin drickbarhet, men det funka alldeles utmärkt. Det ska sägas att halva flaskan blev över och fick en kork i sig och förvarades i kylskåp. Dag 3 var vinet fortfarande vid full vigör. All heder till det.



Doften är markant bränd till en början sen övergår den till tobak och cigarrrök. Frukten känns mörk och mogen. I munnen är vinet full av bränd tobak, cigarr och plommon. Det ger i från sig ett kraftigt bett och avslutet är i början tok tjock på saltlakrits. Den känslan försvinner efter en stund.



Ett lyckat experiment som gjorde bra ifrån sig. Helt klart intressant med att lagra vin i den lägre prisklassen, även om det nu inte bjöd på så mycket komplexitet. Mer mogna billiga viner kommer att provas framöver i veckorna. Det ska bli intressant.



2001 Jacobsdal Pinotage, Sydafrika, SB 22055, 112:-

2 kommentarer:

Miguel sa...

Det är faktiskt kul med mogna billiga viner ibland, drack själv en brittisk Muller Thurgau från 87 igår. Det var faktiskt inte alls bra. Men kul!

Micke sa...

Kan det vara så att man inte har så höga förväntningar på ett vin i den lägre prisklassen, som gör det så roligt att prova mogna blliga viner?
87!! Det var då en annan gick ut grundskolan! Häftigt.