torsdag 8 juli 2010

2000 Chateau Gibalaux Albero

Ett av systembolagets stora downsides är saknaden av äldre årgångar på hyllorna. Nu har jag lyckas upptäcka beställningssortimentets skatt, där några importören tillhandahåller lite spännande godsaker. Det här vinet ligger listat nu, så jag tog chansen. Kul med mogna viner som inte behöver kosta skjortan. Skulle det visa sig att vinet är passé var det ändå värt en chansning.



Vinet kommer ifrån Minervois i Languedoc. Druvmixen är 33% Carignan, 33% Grenache och 33% Syrah. Häller upp utan karaffering.



Första sniffen ger ett lite orent intryck med lite jordiga inslag. Ganska snabbt öppnar den upp sig och förvandlas från ful anka till en vacker svan. Väldigt burgundiska drag över doften. Läckert flörtig med apelsin, romerska bågar och jordgubb. Visst finns här också lite mogna toner och små animaliska drag samt läder. En superläcker doft, som om jag provat blint garanterat lagt min röst på Pino. Bara genom doften är det värt sin peng. Jag har köpt betydligt dyrare Napa Pinot Noirer och fått liknande upplevelser.

I munnen är vinet slankt och medelfylligt med en frisk fin syra. Jättegoda apelsinsyror simmar i den mogna frukten. Slutet är absolut inte långt men det gör mig ingenting när det smakar så här gott.

Kul att den träffa mitt i prick i kväll. Den här ska jag skynda att beställa mer av.

2000 Chateau Gibalaux Albero, Minervois, SB 84768, 115:-


Hemmagjord flädersaft under tillverkning. Det är smak av sommaren det......


3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset, detta måste testas! Det verkar som den är fullt drickmogen nu men tror du det kan löna sig att beställa några till för att lägga undan något/några år?

Micke sa...

Hej Vinestor,
Ledsen för sent svar. Jag befinner mig i ett skönt semseterlunk just nu. Det klarar definitivt något år i källaren. Det tänkte jag prova själv. Det ska sägas att dag 2 så hade de läckra apelsinsyrorna ersatts av mer mogna och dämpade syror, därav tror jag inte på flera år i ryggläge, men för 115 spänn är det helt klart värt att chansa. Ha det gott!

Anonym sa...

Tack för det, jag bloggar min upplevelse av vinet när det inmundigats. Njut i värmen:)