lördag 26 juni 2010

2006 Provenance Rooi



Startskottet på sommarens "grillviner" får bli denna Sydafrikan, passande att även sippa på under en VM-match. Denna Bordeauxblend på 39% cabernet sauvignon, 36% merlot och 7% perdit verdot har jag provat förut och då skrev jag lite info om producenten, läs gärna det här. När jag jämför mina anteckningar är upplevelsen istort sett identisk. Då är man iallafall konsekvent.


Stor fruktig doft med den klassiska sydafrikanska rökigheten. Varm och kraftfull med toner åt plommon, grön paprika och kvisttomat, men även plommon och björnbär.

Smaken är mjuk, något eldig och medelfyllig till fyllig. Syltig frukt med toner av plommon, björnbär, paprika, tomat och mörk frukt. Tydlig fatbehandling och viss rökighet. Kryddigt avslut med viss spritighet.


Allt som allt ett gott "grillvin" som inte överraskar.






2 kommentarer:

Miguel sa...

Låter precis som ett vin jag INTE kommer köpa. fy för syltig rök haha ;)

Micke sa...

Hej Miguel
Jag förstår dig. Annars har inte jag heller mycket övers för sylt och kanske allra mest rök. Men trots det passade vinet just i den här stunden, så det är väl som jag brukar säga ; allt har sin stund.
Trevlig sommar