måndag 21 juni 2010

2006 Phoenix Cabernet Sauvignon




Äntligen har vårsnuvan släppt och en kraftfull aussie får kliva in som arbetsträning. Här gäller det att få fart på näsa och gom tänkte jag. Phoenix hämtas hem av Divine och enligt dom så får vinet alltid bra poäng av alla även Parker. Kym Tolley gör eleganta viner och handskas allra bäst med cabernet. Kym Tolley grundade Penley Estate 1988 efter att bla ha arbetat som vinmakare på Penfolds i 14år. Namnet Penley är en kombination av Penfolds och Tolley. När han startade Penley tillsammans med sina två systrar så var det väldigt viktigt för honom att de skulle börja med obruten mark, precis som deras förfäder gjorde en gång. Penfolds Winery fanns inte längre kvar i familjen så detta skulle bli det nya familjeföretaget som skulle resa sig som fågeln Fenix ur askan. Därav namnet Phoenix på ett av hans viner.



Doften är härligt stor och fyller luften även utanför glaset. Mörk sval frukt med tydliga svarta vinbär, plommon och fat. en snyggt touch av anis och mint gör det hela komplett. Smaken är rejält fruktig och kraftfull. Varm mörk frukt med tyngden på svart vinbär och plommon. Även i smaken hittar jag mint eller eucalyptus om du så vill. Lite brända toner träder fram och som jag var inställd på eldighet. Etiketten säger 15%. Tanninerna är snyggt inbakade i frukten. Vinet har ett långt varmt avslut med lite ekbeska.


Ett härligt koncentrerat vin som var helt rätt att knäcka för att öppna upp en sommar med många spännande viner.




4 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Välkommen tillbaka från de sinneslösas stadie. Härligt med Aussie cab, har inte druckit så många men är väldigt nyfiken. Skulle du rekkomendera denna som inkörsport eller finns det något annat som är "bättre"? Mvh David

Micke sa...

Tackar.
Jag kan inte säga att jag själv heller har provat så mycket på senare tid. Den här tror jag många upplever för eldig. Jag kan inte på rak arm komma på någon annan, mer än Torbreck som jag tycker gör mycket bra viner. Kanske kan andra läsare tipsa dig. Får jag prova nåt riktigt bra ska jag tänka på dig.
VH Micke

Anonym sa...

viking wines gör en riktigt bra cab, 199kr 92parker pinnar. Peter Lehmans cab är också bra för 120 pix. Torbreck gör nog inte någon cab som finns på bolaget. Kaesler är rätt bra men viking är grym
/Inge

Micke sa...

Hej Inge,
du har gjort mig nyfiken på viking wines iallafall. Tack för tipset.