måndag 17 maj 2010

2008 T´ga Za Jug Vranec


Mitt första smakprov av ett vin från Macedonien. Får man en flaska i gåva, så väcks ändå nyfikenheten. Jag är på okänd mark när jag söker information om vinet. All text på buteljen är rena "grekiska" för mig. Det jag tror mig förstå är att vinet är producerat av vinorganisationen Tikves i regionen Povardarski Rajon och i dess distrikt Tikves. Druvsorten är Vranec eller Vranac som jag sett en del stava det. Det är tydligen Macedoniens vanligaste druvsort, som står för hela 80% av landets rödvins produktion.

Till doften känns vinet bärigt och lite blommigt. En dusch med vägdamm, men i övrigt en ganska blygsam doft.

I munnen är vinet saftigt och lite tunt. Inga tanniner att tala om, men tack o lov en frisk syra som håller upp vinet. Anspelningar på bär, körsbär och en bukett med ängsblommor känns igen. Annars väldigt lättdrucket med måttliga 12,5% och inget avslut att tala om heller.

Näe, det här gav inte ett bra första intryck av Macedonien. Framtiden får utvisa om jag får omvärdera vinlandet Macedonien/FYROM.

2008 T´ga za Jug, Vranec, Macedonien/FYROM.

4 kommentarer:

Miguel sa...

Har också upplevt tråkigheter med dessa viner, lätta och syrliga.

Micke sa...

Undrar om östeuropiska länder m.m kommer att kunna konkurrera med länder som Italien, Spanien osv. framtiden? Potentialen finns säkert där...

john sa...

Tga za jug är ett mycket billigt vardagsvin, ca 20 kr. Naturligtvis har ett vin i den prisklassen inte mycket att erbjuda. Jag kan däremot rekommendera vin från dessa två vingårdar, www.chateaukamnik.com och www.popovakula.com.mk

Micke sa...

Tack John,
du har så rätt i ditt påstående. Den här flaskan fick jag som gåva och jag förstod att det var i det billigare prisläget, jag trodde kanske inte att det skulle vara så billigt. Jag ska definitivt hålla utkik efter dina rekom. viner.
=)