torsdag 22 april 2010

Vinordic 2010



I ett råkallt aprilväder tog jag mig allena upp till Älvsjö, då fyra vänner som planerat följa med hoppade av en efter en. Så i år tog jag det lugnt i min egen takt och lät mig smaka. Gjorde inga anteckningar och tog endast två bilder.

I askmolnets efterdyningar fanns en saknad producentnärvaro. Tidigare har det varit ett trevligt inslag att möta ansiktena bakom vinerna. I år saknade jag några importörer också, däribland Vingruppen. Vad jag förstått har det helt enkelt blivit för dyrt och man känner att man inte får igen pengarna.



Jag fick intrycket att flera av de stora importörerna tyvärr var oengagerade lite för ofta. Vilket är väldigt synd då dom missar en chans att få sälja sitt vin. Med detta sagt så var det många som var hur trevliga som helst och verkligen bjöd till. Några av dom mindre importörerna som gjorde ett fantastiskt jobb och därtill hade många bra viner var bl a Muram där Bradford Schultze gav mycket tid och hjärta i sin presentation. Där bockade jag flera viner som helt klart ska införskaffas. Sen hade vi Wines & More som också tilltalade mig med service och utbud. Största upplevelsen bjöd dock Vinoliv på, med genomgående bra viner och flera toppkvalitativa viner som bjöd på Halleluja-moment för mig.


I stort sett en mycket givande och trevlig dag, men jag minns 2006 och 2008 som bättre. Eller är det för man har blivit van och förväntar sig något nytt?


4 kommentarer:

Anonym sa...

Träffade Muram och Bradford på Sundsvall Beer Festival och kan bara hålla med. Riktigt trevliga personer och viner. Gillade framförallt deras X-winery Amicus men även de andra Cabarna samt Au Bon Climat. Amicus hamnar på inköpslistan.
/Robert

Micke sa...

Hej Robert
X vinerna var mycket trevliga. Sålde boat-loads av det till restaurangerna, sa Bradford.
Au Bon Climat är riktigt trevlig, tyvärr provade jag inte single-vinyard´s vinerna. Sen var ju Babrock´s viner underbara, likaså Tensley och flera andra.
Dom kör ju även en medlemslåda med 3 st olika viner i för 500:- varje kvartal. Jag har en vän som provat och han är riktigt nöjd med vinvalen. Funderar på och haka på den själv.
Ha det gott.
/Micke

Ninnannah sa...

Tjena!

Hoppas ni har det bra och att du inte slösar bort dina pengar på annat, vin är ju livets dryck och ett mycket bra val att investera sina pengar på.

Hälsa Familjen

Nina

Micke sa...

Hej Nina
Alla mår fint här. Livets dryck ja, ibland undrar man vad man håller på med. Det är ju bara vin, och? Men så kommer det tillfällen när man får prova ett så hedoniskt gott vin och allt faller på plats.
Då vet man!!
Kämpa på,
VH
Micke och familj