torsdag 29 april 2010

2004 Châteauneuf-du-Pape Jérome Quiot



Familjen Quiot äger Domaine du Vieux Lazaret där detta vin är gjort. Den här flaskan köpte min fru åt mig under en resa till Tallinn 2006. Hon betalade 180 svenska kronor. Vilken skillnad det är på det här vinet eller det som står på systembolagets hyllor, det vet jag inte. Någon annan som känner till skillnaden? Om det nu är någon skillnad på innehållet eller om det bara är olika etiketter för olika marknader?


Doften är mycket läcker, nästintill sensuell doft. Fylld med söta hallon och andra mörka bär. En kvist blandade örter. Lite mjölkchoklad. Det är inte ett blockbuster vin, utan mer elegant burgundisk. Så där skönt mogen i sin ton.


Smaken är slank och bär på sval frukt. Röda och mörka bär blandas på ett trevligt sätt. På sin topp med mogna undervegetationer som brukligt. Lite brända toner i avslutet. Det enda som drar ner betyget för mig är att det är en aning för eldigt. Alkoholen är för tydlig i smaken. Det är möjligt att den rättat sig i ledet om det ätits en bit mat till, men nu var jag bara sugen på en meditationsvin.





Inga kommentarer: